Labo domu spēks - Personības pilnveidošanas centrs
  • +37167292808
  • +37128336927

Labākais veids, kā uzlabot sev garastāvokli, ir uzlabot garastāvokli citiem. Marks Tvens

Labo domu spēks

17.07.2008 Lauma Lūse
Konsultēja Personības pilnveidošanās centra direktore un
personīgās meistarības trenere Indra Melbārde

Tas, kā tu dzīvo pašlaik, ir absolūti tavas domāšanas rezultāts! Vēlies dzīvot labāk? Tāpat kā trenējam savus muskuļus, mēs varam vingrināt un attīstīt arī pozitīvās domāšanas “muskuli”. Labā ziņa ir tāda, ka to var iemācīties ikviens!

Publicēts:
Žurnāls „UNA” 2008. gada jūlijs.

Kas ir pozitīvā domāšana?
Tas nav saistīts ar maģiju, mistiku vai ziliem brīnumiem, bet gan ar ticību, ka ikviena mūsu doma vai pateiktais vārds var mainīt dzīvi! Tas, kā tu rīkojies, ir atkarīgs no tā, kā tu domā. Vienkāršs piemērs. Veikalā tu izdomā, kāds apģērbs piestāv, un nopērc to. Tieši domāšanas rezultātā tu pieņem dzīvē lēmumus, kas nosaka, cik laimīgi un veiksmīgi tu dzīvo, cik labi proti veidot attiecības ar līdzcilvēkiem un cik finansiāli veiksmīga esi. Cilvēka domām piemīt spēks piesaistīt noteiktus notikumus mūsu dzīvē – tu varbūt esi dzirdējusi, ka pozitīvisms vairo pozitīvismu, bet negatīvisms – negatīvismu! Taču pozitīva domāšana nav tikai filozofija, bet gan treniņš, kas sevī jāizkopj. Vai zini, kas ir kopīgs cilvēkiem, kas dzīvē daudz sasnieguši, kuri ir veiksmīgi un laimīgi? Viņiem ir pozitīva pasaules uztvere! Vai esi pamanījusi, ka ir cilvēki, kas pasauli redz drūmās krāsās – viņi vienmēr vispirms saskata negatīvo, visu slikto? Lielā mērā to nosaka audzināšana, ģimenes vērtību sistēma, apkārtējā vide un pat valsts ideoloģija. Un ir optimisti, veiksminieki, kas apkārt notiekošo redz reāli, bet vispirms akcentus liek uz pozitīvo – pamana, ja kādam ir paveicies, prot novērtēt labo. Nav noslēpums – bieži vien ir vieglāk gausties par dzīvi – krīzēm, bēdām, slimībām, līdz “iemīlamies” šajā sajūtā. Ir cilvēki, kas tērē ārsta laiku, klejojot no kabineta uz kabinetu, bet viņi pēc būtības nemaz negrib būt veseli, jo ir “iemīlējušies” slimībā. Tāpat ļoti daudzi nemaz negrib labas attiecības, grib gausties, vēlas, lai ir problēmas, kuras visu laiku risināt... Pirmais solis pozitīvajā domāšanā ir pārvērst negatīvo domu par pozitīvu.

  • Pozitīvās domāšanas burvju formula – saproti, ko vēlies, formulē mērķi un sāc rīkoties.


Kāds ir racionāls izskaidrojums?
Prāta cilvēkiem nepieciešams loģisks izskaidrojums pozitīvo domu spēkam. Te varētu pieminēt japāņu zinātnieka Masaru Emoto vairāku gadu garumā veikto pētījumu. Traukos tika ieliets ūdens, un katram no šiem traukiem cilvēki sūtīja domas – pozitīvas vai negatīvas. Pēc tam ūdeni sasaldēja, un atklājās, ka ūdens struktūra ievērojami atšķiras no tā, kas bija uzlādēts ar negatīvām domām. Kā zināms, cilvēka organismā ir 60% – 90% ūdens.

Pirmie soļi domu attīrīšanai
Pirmais, kā savu prātu vari atslogot no negācijām, ir izslēgt televizoru, jo tur ir ļoti daudz negatīvas informācijas. Vai, izslēdzot televizoru, tā nav bēgšana no reālās dzīves, kur ir gan pozitīvais, gan negatīvais? Vai tā nav izvairīšanās no negatīvā? Tad varētu uzdot pretjautājumu – ja laukā līst lietus, bet mēs negribam salīt, vai tas nozīmē, ka bēgam no dzīves? Nē! Tā ir savu domu garīgā higiēna, ko ielaid savā galvā un ko nelaid sevī... Otrs noteikums – sāc izvēlēties, ar kādiem cilvēkiem esi kopā (svarīgi būt veiksmīgā, pozitīvā vidē!).
Ignorēt realitāti, aiziet nirvānā vai nereālā pasaulē – nē, par to nav stāsts, ir svarīgi trenēt sevī prasmi iet pa pasauli un redzēt labo, iemācīties nelaist sevī sliktās lietas un emocijas, paskatīties uz sevi no malas, apgūt prasmi distancēties no nepatīkamā, vienlaikus esot tajā iekšā. Jo tikai tad prāts ir brīvs, lai pieņemtu pareizākus lēmumus. Sistemātisku treniņu rezultātā to var padarīt par savu ikdienu. Tas rada lielas pārmaiņas cilvēka dzīvē – un jau pirmajās dienās. Ja tu, piemēram, esi atlaista no darba vai tev ir kādas nepatikšanas, vispirms uzdod sev jautājumu: ko es no tā varu mācīties? Ja man kādreiz dzīvē būs līdzīga situācija, ko es darīšu savādāk? Ko es citreiz darītu labāk? Cilvēkiem ir tendence nepatikšanas vispārināt. Ir svarīgi negatīvas lietas un krīzes attiecināt uz vienu konkrēto situāciju – šis cilvēks pret mani izturējās netaisni, bet vajag atcerēties – tas ir viens cilvēks, un tā ir viena situācija. Nevajag to attiecināt uz visu turpmāko, jo ir liela iespējamība, ka tas atkal un atkal atkārtosies ar citiem. Saplīsa automašīna – ko no tā varu mācīties un kā šo situāciju ceļmalā varu izmantot savā labā? Pienenes lasīt? Jā, kāpēc ne! Tie ir vienkārši algoritmi, kas iegūst spēku tad, ja tos atkārto regulāri un apzināti, līdz tie kļūst par stratēģiju. Ja esi “bedrē”, vai tu māki no konflikta un nepatikšanām paņemt sev labumu? Piemēram, tas, kurš pārdzīvojis bankrotu savā uzņēmumā, jau nākamajā darbavietā ir vērtīgāks darbinieks nekā tas, kurš nekad to nav piedzīvojis, jo viņš ir radis spēku izlīst no purva un iemācīties kaut ko jaunu. Arī tas, kurš no personīgām krīzēm ticis ārā, ir daudz stiprāks. Visaugstākā pilotāža ir tad, ja pēc neveiksmēm paņemam sev mācību un defektu pārvēršam par efektu. Atceries – jebkura krīze dod milzu izaugsmes iespējas dzīvē. Varbūt tev nepieciešams laiks, lai atkoptos, bet no gadu distances ieraugāms, kā tas tevi izmainīja. Dzīve sniedz mācību stundas par to, ko neesam sapratušas.

Vēlies, nevis nevēlies!
Pozitīvā domāšana nozīmē strukturēt savu domu lingvistiskā līmenī. Ir svarīgi pateikt sev un citiem, ko gribi, nevis ko nevēlies! Piemēram, “es gribu būt vesela, bagāta, laimīga, skaista, slaida, veiksmīga...”.
Svarīgi teikt nevis “es negribu slimot”, bet "es gribu būt vesela”. Cilvēki, kas kaut ko vēlas, nevis negrib, daudz vairāk sasniedz savā dzīvē. Lai gan arī pirmajā variantā ir doma kļūt veselam, zemapziņai ir ārkārtīgi liela loma mūsu dzīvē (apzinātās darbības sastāda tikai 5%, neapzinātās – 95%). Un ar savu valodu mēs zemapziņai dodam komandas, kas savukārt to realizē tiešā veidā. Zemapziņa neuztver vārdiņu “ne-“! Ja tu saki “es negribu slimot”, tad pirmā asociācija tev noteikti ir ar zālēm, apsaitētu kaklu, slimnīcu vai kaut ko tamlīdzīgu. Līdzīgi būtu pateikt “Nedomā par balto klibo pērtiķi”, un tu vispirms iedomāsies tieši par to! Ja mēs domājam par to, cik daudz jāstrādā, mēs piesaistām sev vēl vairāk darbu un pienākumu. Katrā šajā negatīvajā izteicienā ir ietverts arī negatīvs tēls, kuru mēs ieraugām savā iztēlē. Bērniem parasti sakām – neskrien, nelec, nesasities, nesaslimsti! Bet nav taču grūti bērnam pateikt – “Pastāvi rāms!”, “Saģērbies silti, lai tu būtu vesels”, “Izmācies laikus, lai tev ir laba atzīme”. Ir svarīgi precīzi pateikt, ko sagaidām no otra cilvēka!
Arī attiecībās nesaki: “Es negribu sliktas attiecības!”, bet uzsver: “Es gribu, lai manā ģimenē ir mīlestība!” Ja tev ir sarežģītas attiecības ģimenē, tad pasaki sev nevis “Es negribu konfliktu ģimenē, negribu, ka radinieki jaucas attiecībās, negribu, ka vīrs vēlu nāk mājās”, bet pasaki sev, ko gribi – “Es gribu, lai mums ir saskanīga ģimene, lai brīvdienas mums būtu šaurā ģimenes lokā”. Ja tu domāsi – kaut tik nebūtu tā, ka vīrs strādā līdz vēlam vakaram, tad, visticamāk, viņš strādās līdz naktij. “Paklau, mīļais, mēs varētu brīvdienās pabūt kopā”, nevis kārtējo reizi teikt: “Tevis nekad nav mājās, tu esi prom, man vienai ir grūti.” Līdzībās runājot –  tu zini, ka visas redīsu sēklas, kuras iesēji zemē, neuzdīgs, tāpēc sēj vairāk. Tāpat ar domāšanu – jo vairāk tu gribēsi, jo vairāk iegūsi! Jo vairāk negribēsi, jo vairāk dabūsi, ko negribi. Tas nenozīmē, ka mūsu konflikti vai gadu desmitiem samilzušas problēmas kā uz burvju mājiena pazudīs, bet ir svarīgi iestrādāt sevī citu skatījuma filtru. Interesanti, ka tādējādi cilvēki ierauga daudz vairāk iespēju, kā atrisināt situāciju – zemapziņa it kā piespēlē risinājumus, piedāvāt impulsus, piemēram, ieraugi darba sludinājumu vai uzzini, ka atvērta jauna kafejnīca, kur vari kopā ar savu mīļoto aiziet.

Vingrini domāšanas “muskuli”!
Tevi pameta vīrietis? Tu nevari apprecēties? Interesanti – ja vienreiz tev nav paveicies, vēl otrreiz, trešo reizi, visbiežāk parādās vēlme vispārināt neveiksmes. Tu, iespējams, sāc baidīties, vai tik šajās attiecībās neiznāks tāpat? Un pēc laika konstatē, ka tieši tā arī notiek. Kad izjūk attiecības, svarīgi sev pateikt – ko es no tā varu mācīties? Kur bija kritiskais mirklis? Kas man bija jāsaprot? Ko es darīšu savādāk? Un vispār – kā es to varu izmantot savā labā? Ir svarīgi sev noformulēt, kādas attiecības es gribētu veidot, nevis kādas es negribu! Pirmais jautājums – kādu tu viņu gribi redzēt? Bieži vien, kad sievietēm prasa, kādu vīrieti viņas vēlas satikt, viņas vispirms norāda, kādus negribētu, bet zemapziņa, kā jau minējām, nedzird prievārdu “ne-“. Svarīgi apzināties, ka ar savām domām mēs sūtām impulsus un netveramus signālus. Kāda sieviete teica, ka negrib apprecēties ar neliela auguma rudmatainu vīrieti un visur, kur gāja, to uzsvēra, bet nezin kāpēc viņai uzmanību pievērsa tikai rudmatainie. Un beigās viņa apprecējās ne ar vienu citu kā neliela auguma rudmatainu vīrieti. Tāpēc ir svarīgi skaidri zināt mērķi, ko vēlies. Ja vēlies labu, gudru, tad tā arī sev noformulē! Svarīgākais, kas tev jāzina – ko tu gribi!? Bet nevajadzētu paļauties uz brīnumiem. Ir arī kaut kas jādara – ir pierādīts, ka pirmo 72 stundu laikā būtu vēlams lietas labā spert pirmos soļus. Piemēram, ja tu vēlies jaunu darbu, tad nākamo trīs dienu laikā vismaz painteresējies par iespējām. Teiksim tā – ir jāveic pirmie priekšdarbi, kas kļūst par mazajiem akmentiņiem lielā lavīnā.

Izlabot 17 kļūdas?
Vai atceries, ka skolas laikā skolotāja ar sarkanu tinti norādīja uz taviem trūkumiem, un tas algoritms mūsos ir dziļi iesēdies, ka mums vienmēr norāda uz slikto. Bet speciālisti iesaka vispirms pamanīt sevī trīs labas lietas un tad vienu uzlabojamu, ko vari pilnveidot! Pamēģini! Arī tad, kad ir galīgs purvs (vīrietis pameta, tevi atlaida no darba, pazuda maks), atceries, kas šodien bija labs, piemēram, kafejnīcā bija laba kafija, kāds pateica komplimentu, tu dzirdēji skaistu dziesmu. Pozitīvās domāšanas attīstība notiek caur šādiem apzinātiem vingrinājumiem. Cilvēks var izvēlēties savu likteni un skatījumu uz pasauli, attīstīt sevī pozitīvo domāšanu. Piemēram, ja tu izdomāsi sev 36 nepilnības, visdrīzāk sevi iedzīsi kompleksos un nepilnībās, bet uzraksti šodien trīs lietas, kas tevī ir labas, un apzinies vienu lietu, kas tevī jāpilnveido, un piestrādā šodien un visu nākamo nedēļu pie šī jautājuma. Piemēram, smaidot sasveicinies no rīta ar kolēģiem, un vakarā sevi par to paslavē. Un būtu ļoti labi, ja tu šos mazos uzdevumus pierakstītu, jo pēc laika tie kļūs par ikdienas ieradumu. Mēs, protams, nevaram izlabot vienlaicīgi septiņpadsmit kļūdas, bet var sākt ar vienu. Pirmo!

4x4 minūtes
Lai zemapziņu “apmācītu” jaunām stratēģijām, tu vari izmēģināt “4x4 pozitīvās domāšanas minūtes” uzdevumu trīs nedēļu garumā. Dienā šis vingrinājums aizņems tikai 16 minūtes.

  • 4 minūtes no rīta. Vēl guļot gultā, pirms esi sākusi komunicēt ar pasauli, padomā par kaut ko labu, piemēram, cik labi, ka man ir sava gultiņa, cik labi, ka sākusies diena, padomā, kā pucēsies. Un tikai pēc tam celies augšā.
  • 4 minūtes, dodoties uz darbu. Vai tu brauc ar mašīnu vai ej kājām uz darbu, tev ir laiks – atvēli dažas minūtes pārdomām, kas šajā rītā jau bija labs, piemēram, forša mūzika, mīļotais pateica komplimentu, varbūt kafija bija garšīga, varbūt šorīt labi acis ietonēji. Un padomā, ko labu tu no šīs dienas gaidi.
  • 4 minūtes, ejot mājās. Padomā, kas darbadienā bija labs, kas tev izdevās, varbūt ēdi garšīgas pusdienas, varbūt tev bija laba saruna ar priekšnieku, saņēmi interesantu telefona zvanu. Savās domās ignorē visu slikto, akcents ir tikai uz labo! Un tad padomā, kādu tu vēlies šo vakaru – varbūt tu ieiesi putu vannā, izlasīsi labu grāmatu, uztaisīsi garšīgas vakariņas.
  • 4 minūtes pirms aizmigšanas. Kas šovakar bija labs, kas šodien bija patīkami – atceries visu dienu, centies paslavēt sevi. Būtu labi to visu piefiksēt dienasgrāmatā un pierakstīt labos darbus. Un padomā, ko rītdiena tev nesīs!


Regulāri pildot šo uzdevumu, dzīve iekrāsojas pilnīgi citās krāsās un dzīvot kļūst vieglāk. Iesākumā tev var būt iekšēja pretestība, bet tu vari motivēt sevi, iekārdināt, lai šo uzdevumu būtu viegli veikt. Cilvēka misija šajā dzīvē ir dzīvot savu dzīvi – īstu, patiesu un priecīgu, tāpēc tīri savas domas. Mūsu domas ir kā dārzs, kurā jāizravē nezāles. Ja draudzenei kas labi iznāk, tad tevī nav skaudības, bet tu vēlies uzzināt, kā viņa to dara. Svarīgi mācīties teikt komplimentus, iet pa pasauli un brīvi – iesākumā varbūt domās – teikt labus vārdus citiem. Attīstīt sevī prasmi vispirms otrā cilvēkā ieraudzīt, kas tev viņā patīk, kas viņā ir interesants. Un beigās pat pateikt skaļi, un nevis tāpēc, ka tev kaut ko no otra vajag, bet tāpēc, ka to vēlies darīt. Un vakarā sev noteikti uzsit pa plecu. Piemēram, ja redzi, ka tava draudzene ir laba oratore, bet strādā profesijā, kur tas nav nepieciešams, pasaki: “Cik tu esi laba oratore!” Varbūt tas viņai dos stimulu attīstīt sevi.

Varbūt maini likteni?

  • Ja tev neveicas mīlestībā. Līdz šim neveicās, bet priekšā tev ir visa dzīve. Noraksturo to vīrieti, kādu vēlies satikt. Ir svarīgi sev formulēt, kādas attiecības es gribētu veidot, nevis kādas es negribu! Iztēlojies, ka pēc gada, diviem gadiem būsi laimīga un mīlēta sieva. Vizualizē savu nākotni!
  • Ja tev neveicas profesionālajā sfērā. Sāc domāt, kādu darbu tu gribi, padomā, kas tev dzīvē visvairāk ir sagādājis baudu. Varbūt tev bija kāds bērnības sapnis? Pastāv reālas iespējas savu sapni pārvērst par biznesu. (“Kad es vēl mācījos skolā, teicu – es nemaz negribu strādāt, es gribētu par dzīvi runāt no rīta līdz vakaram. Un ko es šobrīd daru?” pasmaida Unas konsultante). Ir svarīgi modelēt, savā mērķu grāmatiņā pierakstīt – ja notiktu brīnums, ja viss būtu iespējams,  kāds tas darbs būtu – ar cilvēkiem saistīts vai vientulībā, kādai būtu jābūt algai.
  • Ja tev ir slikta veselība. Noformulēt sev – es gribu būt vesela, pieņemt ideju, ka visas slimības sākas galvā, ka kaut kas nav kārtībā ar manu domāšanu, jāizdara inventarizācija un jāsaprot, kas tās slimības radījis.

 

***

Jebkura krīze, kas bijusi tavā dzīvē, dod milzu izaugsmes iespējas.

***

Izcel katru dienu trīs labas lietas un vienu slikto, ko vari pilnveidot!

***

Mūsu domas ir kā dārzs – vai nu tu izravē nezāles, vai ļauj tam aizaugt.

***

 

 

Citi raksti

Mūsu klienti