Refreimings - Personības pilnveidošanas centrs
  • +37167292808
  • +37128336927

Cilvēks ir veidots no uzskatiem. Kam viņš tic, tas viņš ir. Johans Volfgangs fon Gēte

Refreimings

Lai pārslēgtu cilvēka uzmanību no negatīvas attieksmes uz pozitīvu attieksmi, NLP izmanto tādu instrumentu, kā refreimingu.

Refreimings – cilvēka attieksmes izmainīšana par kādu parādību, notikumu utt., pašu notikumu nemainot.

Burtiskā nozīmē refreimings (reframing – angl.) nozīmē – kāda tēla vai pārdzīvojuma ielikšanu jaunā rāmī, vai arī jau esošam rāmim nomainīt tā ierāmēto saturu.

  • Iedomājies parastu gleznu, bez rāmja. Padomā par tās vērtību. Tad iztēlojies, ka šī glezna ir ierāmēta ar vienkāršām līstītēm un to jau var pielikt pie sienas. Kā mainīsies gleznas vērtība jūsu apziņā, ja to ierāmēs ar apzeltītu rāmi un novietos Ermitāžā?

Šo salīdzinājumu var attiecināt uz jebkuru problēmu vai notikumu – tie katrs pats par sevi ir tikai kaili, reāli fakti, kā šajā piemērā minētā glezna, bet rāmis ir mūsu attieksme, emocijas, pārdzīvojumi. Tieši tāpat kā gleznas uztvere mainās atkarībā no ierāmējuma, fakti kļūst pozitīvi, vai negatīvi, atkarībā no mūsu uztveres pozīcijas. Piemēram, līst lietus. Kādam tas var likties gandrīz vai traģiski, jo ejot pa ielu izmirks jaunās kurpes un tiks sabojāta frizūra. Bet kādam lauksaimniekam lietus var būt kā īsta Dieva dāvana, pēc ilgstoša sausuma perioda.

Refreimings – tā ir arī iespēja iziet aiz savu uzskatu un aizspriedumu robežām un paskatīties uz notikumu no citas pozīcijas.

Ir divu veidu refreimings:

  • nozīmes refreimings,
  • konteksta refreimings.

Nozīmes refreimings.
Nozīmes refreiminga gadījumā pārveido satura nozīmi, bet nemaina kontekstu. Tas var atgādināt situāciju, kad mums ir neitrāla attieksme pret kaut ko, bet tad pēkšņi izrādās, ka šis kaut kas ir ļoti izcils un nozīmīgs. Vai arī otrādi.

Nozīmes refreimings ir spēcīgs instruments darbā ar ierobežojošiem uzskatiem.

  • Ievērojamā NLP konsultante Leslija Kamerona aprakstījusi kādu epizodi, kurā redzams, kā var pielietot nozīmes refreimingu. Pie L. Kameronas ieradusies sieviete, kas žēlojusies par to, ka pasliktinās attiecības ģimenē. Tā bija sieviete, kas savu dzīvi pilnībā bija veltījusi mājai un ģimenei, priekšzīmīga mājsaimniece, kas augstu vērtēja tīrību un kārtību mājās. Viņasprāt, nesaskaņu iemesls bija skaists, balts paklājs, kura uzturēšanai bija jāiegulda daudz pūļu. Šis paklājs bija sievietes lepnums un it kā simbolizēja to, ka viņa ir rūpīga un kārtīga saimniece. Sieviete bija neizpratnē par to, ka vīrs un bērni nevērīgi izturas pret paklāju, bieži vien to notraipīdami. L. Kamerona palūdza sievieti aizvērt acis, un iztēloties, ka viņa stāv pie brīnišķīgā baltā paklāja un redz to sniegbaltu, tīru un pūkainu. Kad sieviete iztēlojās šādu ideālu skatu, tās sejā parādījās apmierināts smaids. „Bet tagad, iedomājaties, ka stāvat pie sniegbaltā paklāja, pa kuru neviens nestaigā, kuru neviens nekad nenotraipa! Jūs esat viena. Un, iespējams, pēdas, kas paliek uz paklāja, nozīmē, ka jūsu bērni un vīrs ir kopā ar jums, un, ka jūs varat būt laimīga savā mājā”. Ar šādu vienkāršu satura nozīmes refreimingu L. Kamerona izmainīja sievietes attieksmi pret pedantisku tīrību. Neliela nekārtība un pēdas uz baltā paklāja nozīmēja to, ka ap viņu joprojām ir tuvi un mīļi cilvēki.
     
  • Atnāk pie Zaķīša Lapsa un lūdz uzrakstīt raksturojumu Ēzelim.
    Zaķītis uzraksta: ”Stulbs un stūrgalvīgs”.
    Lapsa sašutusi: „Tas taču ir raksturojums paaugstināšanai”.
    „Bet, ko tad vajag rakstīt?”

    „Noturīgs savos uzskatos un neatlaidīgs to īstenošanā saskarsmē ar kolēģiem”.

Konteksta refreimings, kad notikuma saturs paliek tas pats, bet pats fakts tiek pārnests citā kontekstā, kur tas ir ar citu, pozitīvu nozīmi. Konteksta refreimingu varam izmantot, ja kāds lieto tādas frāzes kā: „Es pārāk…”, „Man ir pārāk…”, „Tas ir pārāk…”, „Viņš pārāk…”. Dzirdot šādas frāzes, mēs varam ātri izdomāt, kuros kontekstos tas var būt ļoti noderīgs un pozitīvs un piedāvāt cilvēkam jaunu skatījumu uz notikumu, sākot ar vārdiem: Toties….

  • Es pārāk daudz guļu. Toties, kad esi izgulējies, ar svaigu galvu vari izdarīt daudz vairāk.
  • Es esmu pārāk ass. Toties tu esi atklāts.
  • Viņš ir pārāk aizņemts ar darbu. Toties pelna daudz naudas.
  • Tas ir pārāk ilgs brauciens ar sabiedrisko transportu. Toties var labi meditēt.

Konteksta refreimings ļauj saprast, ka cilvēku bieži vien nomāc nevis kāda sava īpašība, bet gan personīgā attieksme pret to. Piemēram, ja cilvēks publiski uzstājoties, visu savu uzmanību koncentrēs tikai uz to, kas neizdodas, tad nepastāv iespēja uzstāties labi. Un klausītāji, redzot runātāja saspringumu, nevarēs to atbalstīt. Lai cik tas dīvaini nebūtu, bieži vien pietiek tikai izmainīt savu attieksmi pret kādu procesu un notikumi risinās pavisam savādāk. Jo cilvēki mūs uztver, atkarībā no tā, kādā iekšējā stāvoklī mēs atrodamies.

Konteksta refreimings labi noder, lai aizsargātos no dažādiem vārdiskiem uzbrukumiem.

  • Tu pārāk ātri aizsvilsties.
    Toties vīriešiem patīk kaislīgas sievietes. :)
  • Daži saka – es esot atslēdznieks. Varbūt viņi domā par Rīgas atslēgām?
    (reklāmas frāze pirms pašvaldību vēlēšanām)

Jebkuram cilvēkam ir noderīgi refreimingu izmantot automātiski saskarsmē ar citiem cilvēkiem, kā arī darbā pašam ar sevi – tas ir autorefreimings.

Kur refreimings noder?

  • Savu ierobežojumu un attieksmes mainīšanai.
  • Ikdienas sarunās, lai mainītu citu cilvēku attieksmi pret kādu notikumu, parādību, preci utt.
  • Konsultējot – lai pārvērtētu situāciju, attieksmi.
  • Reklāmā.
  • Pārrunu vadīšanā – lai mainītu attieksmi uz piedāvājumu.
  • Polemikā
  • Anekdotēs :)
  • Lai defektus pārvērstu par efektiem :)

Mūsu klienti